We houden het vandaag bij Ferrari. Talacrest, een Britse Ferrari specialist, vraagt een record brekend gedrag van omgerekend €51.377.300 voor een 250 GTO. Als de toekomstige koper akkoord gaat met dit sommetje wordt het officieel de duurste auto ooit!

250GTO5 250GTO4

Laten we voorop stellen dat alle 250 GTO’s speciaal zijn. Tussen 1962 en 1964 zijn er in totaal negenendertig GTO’s van de band gerold. Eind jaren ’80 brachten deze auto’s op veilingen miljoenen op. De laatste paar jaren lijken de prijzen meer op telefoonnummers dan serieuze bedragen. In 2010 werd er eentje verkocht voor 26 miljoen dollar. Twee jaar geleden werd 38 miljoen dollar neergelegd voor een GTO die door de Classiche Service van Ferrari weer helemaal werd opgeknapt. Dit model was namelijk gecrashed. Deze service van Ferrari heeft de mogelijkheid om oude auto’s met oorspronkelijke onderdelen op te knappen.

250GTO3 250GTO2

 

Voordat hij werd gekocht door het legendarische race team NART testte Ferrari de auto grondig op het Fiorano test-circuit.

Op het moment is de duurste auto ook een 250 GTO. Daar werd in 2013 omgerekend €47.649.600 voor neergeteld. Deze is toch een tikkeltje duurder. Hoe dat komt? Dit is de tweede 250 GTO ooit gebouwd en de eerste die echt aan races meedeed. Van de 27 races die deze auto heeft gereden kwam de coureur 17 keer op het podium te staan. Die eerste race was de 12 uur van Sebring, en dit was er eentje om te onthouden. Aan het einde van de race won de auto in zijn klassement en finishede hij als tweede van alle deelnemers. In 1965 racete de auto zijn laatste race. Dit was de Nassau Tourist Trophy. Hier won hij wederom in zijn klasse. Ook heeft de auto Matching Numbers. Dit houdt in dat alle onderdelen origineel zijn.

250GTO7 250GTO8

Het is opvallend dat de GTO niet via een veilig wordt verkocht. In het Verenigd Koninkrijk is het de eerste keer in 20 jaar dat een 250 GTO via een dealer wordt aangeboden. Nadat NART de auto niet meer nodig had werd hij verkocht voor $5.400 dollar. Later dat jaar zag je al een stijging in de waarde. De derde eigenaar legde er $11.000 voor neer. In 1975 werden de sleutels met $13.000 geruild. Deze eigenaar heeft de auto volledig laten checken en waar nodig gerestaureerd. Dit was een goede zet want drie later kreeg hij er $125.000 voor. Tussen 1978 en nu is de auto op verschillende concoursen geweest en heeft –ie zelfs een tijdje in een museum gestaan.

250GTO10 250GTO9

Oude Ferrari’s staan erom bekend enorm duur te zien. In de top 10 duurste auto’s zul je meer Ferrari’s tegenkomen dan welk merk dan ook..