Donkervoort liefhebbers en klanten moesten eerder dit jaar vrij geduldig zijn. Het Nederlandse merk dat Lelystad haar thuisbasis noemt, beloofde namelijk dat het gelimiteerde sportautootje in de zomer zijn debuut zou maken. Nou…niet dus, want hij is er nu pas…

Maar dat maakt het resultaat zeker niet minder. Wat je hier ziet is een gifgroen racemonstertje. Door het gebruik van onder andere kunststof uitneembare ramen komt het gewicht uit op 715 kg. Vergeleken met een standaard D8 is er 50 kg meer downforce gegenereerd. Vooral de lichtgewichte dorpels, bumpers en diffuser zorgen voor die enorme verbetering. Onder de nieuw gevormde kap ligt een 2.5 vijfcilinder motor van Audi. Deze zorgt voor een vermogen van rond de 400 pk.

Donkervoort maakt in plaats van de eerder beloofde 40 exemplaren, 65 D8 GTO RS’en. Hiervan zijn 40 exemplaren het standaard model. Om wat meer geld in het laatje te krijgen heeft Donkervoort besloten om nog eens 25 extra specials te maken. Hiervan zijn 15 modellen uitgerust met een volledig naakte koolstof carrosserie (de D8 GTO-RS Bare Naked Carbon Edition). De 10 overige zijn speciaal gemaakt voor het circuit (de Race Edition). De laatstgenoemde krijgt een sequentiële versnellingsbak in plaats van het standaard handgeschakelde systeem. Alle modellen beschikken over het volledig instelbare race-ABS systeem. Ook het tractiecontrolesysteem zit standaard op elke D8 GTO-RS.

Als er eentje wil kopen moet je er snel bij zijn, want 42 van de in totaal 65 modellen zijn al verkocht. Daarnaast moet je er er nog een dik jaar op wachten. Donkervoort begint de levering pas in 2018. Ook moet je bankrekening in het bezit zijn van minstens €198.613,73…