SEMA (Specialty Equipment Market Association) is gister weer van start gegaan.Sinds 1963 wordt dit ‘’aftermarket’’ festijn jaarlijks gehouden. Omgetoverd tot een you-hate-it-or-you-love-it-auto, worden de bolides in grote hallen in Las Vegas tentoongesteld. Wij zetten de opmerkelijkste verschijningen op een rijtje.

 

Mazda MX-5 Speedster Evolution

In 2015 liet Mazda al een Speedster versie van de MX-5 op SEMA zien, maar deze versie is nog extremer. Stoelen en deuren van carbon maken de MX-5 heel erg licht, net onder de 900 kg. Er wordt geen dak en geen voorruit gemonteerd zodat je bijna één bent met alle elementen tijdens het rijden. Het dashboard van de auto ziet er totaal anders uit. De standaard klokjes worden vervangen door een groot digitaal display. Hetzelfde geldt voor de Brembo voorremmen die plaats moeten maken voor lichtere schrijven en remklauwen van de MX-5 Sport. Daarnaast is de standaard accu weggehaald. Nu ligt er een Braille GreenLite G20 Lithium accu in die slechts 2 kg weegt. Tot slot beschikt de auto over een instelbare ophanging en raceslicks. In LA wordt de auto in het wit (White Ether) gepresenteerd.

SEMA_MX5MiataSpeedsterEvolution1 SEMA_MX5MiataSpeedsterEvolution2

 

Lexus LC 500

Dit project is bijna het meest opmerkelijkst te noemen. Lexus komt pas volgend jaar met de LC 500, toch mochten Gordon Ting en Beyond Marketing al aan de slag met het model. Het opvallende kleurtje (Avery Dennison Gloss Yellow) werd aangebracht door Signature Autobody. Verder zijn de wielkasten breder geworden en er zijn zijskirts en een diffusor aangebracht. Aan de achterkant is een kleine lipspoiler aangebracht en het liftsysteem zorgt ervoor dat je door de bebouwde kom kan rijden. De tuners hebben een klein beetje camber aangebracht om de 22’’ HRE-velgen wat meer op te laten vallen. Niet alleen het uiterlijk is aangepast. De voorin geplaatste V8 krijgt 55 pk meer en komt uit op een totaal vermogen van 532 pk. Voorderest is er vrij weinig bekend. We zagen de LC 500 al in Parijs en het is zeker geen lelijke auto. Toch vinden we dit project uitstekend geslaagd!

SEMA_LC5001 SEMA_LC5003

 

Ferrari 488 GTB

Dit is een persoonlijke favoriet. Een maand van tevoren begon het tuningsbedrijf Ghost Motorsports pas aan hun project. Op Instagram verscheen een foto van een hele simpele 488 GTB. In het wit en met de meest standaard velgen wachtte de auto een enorme make-over op. Die standaard velgen werden al snel vervangen door wielen van Kompression Wheels. Zoals bij de LC 500 word er weer genoeg camber gemonteerd en staat de Ferrari op een liftsysteem. Het meest opvallende onderdeel aan de auto is de enorme spoiler die geïnspireerd is door de F40. Met zulke exclusieve auto’s is het altijd moeilijk te bepalen of zo’n grote aanpassing goed uitpakt. Denk aan verschillende kits voor de Lamborghini Aventador. De meeste spoilers staan gewoon enorm fout. Bij deze 488 GTB is het naar onze mening een perfecte toevoeging op het al prachtige design. Op sommige foto’s lijkt het wel of de F40 een kindje heeft gekregen. Wij houden ervan!

SEMA_GMS488GTB2 SEMA_GMS488GTB1

 

Ford ”Zero To 60 Designs” GTT

Tjah… waarom zou je een hommage auto maken van een andere auto en die zo aanpassen dat hij op die auto gaat lijken? Volg je het nog? Wij ook niet. De ‘’GranTurismo Tribute’’ is een Ford Mustang die een saluut doet aan de Ford GT. Onder de motorkap ligt een 800 pk sterkte 5.0 liter V8 met supercharger. Ter vergelijking, de V12 van de LaFerrari heeft ook 800 pk. Gekke jongens die Amerikanen! De belangrijkste stijlelementen van de Ford GT komen terug op de Mustang. Op de achterkant zijn onder meer een lipspoiler, achterlichten en twee middelste uitlaten aangebracht die verdacht veel lijken op de GT. Vanaf begin volgend jaar gaat de auto in productie. Het wordt een beperkt model die je alleen van aanschaffen bij Ford dealers in Zuid-Californië. Prijzen zijn nog niet bekend.

SEMA_FordGTT1 SEMA_FordGTT2

 

Hyundai Santa Fast

Zelfs normale, dagelijkse familie-auto’s kunnen niet ontkomen aan de SEMA-gekte. Neem nou deze Hyundai Sante Fe die een standaard vermogen van rond de 200 pk heeft. Dat is door Bisimoto verhoogd naar maar liefst 1040 pk! Insane! Als basis hebben de tuners de V6 uit de Genesis Coupe gehaald, die is helemaal uit elkaar gehaald om hem vervolgens opnieuw te bouwen met onderdelen die het extreme vermogen aan kunnen. De Santa Fast (hele originele naam!) beschikt over een volledig twin-turbosysteem dat speciaal is ontwikkelt voor dit model. Intercoolers, Arias-zuigers, aangepaste nokkenassen. Elk onderdeel wat op de auto zit is aangepast. In totaal zijn er dik 30 upgrades aan de motor gedaan. Het differentieel komt van de Hyundai Equus en de versnellingsbak is vervangen door een pookje die over zes versnellingen beschikt. Alle 1.040 paardjes worden naar de achterwielen gegooid. Visueel krijgt de auto een wrap die doet denken aan een HotWheels-autootje. De aangepaste grill, racestoelen, rolkooi en velgen van Fifteen52 geven de auto een echt race gevoel.

SEMA_SantaFast1 SEMA_SantaFast2

 

Acura NSX GT3 op een trailer die aan de trekhaak van een getunede MDX hangt

Acura heeft niet zo maar een enorme spoiler op de kont van de NSX gegooid. De bedoeling is dat deze NSX ook echt gaat racen in de GT3 kampioenschappen. Daarnaast worden de coureurs voor 2017 op SEMA bekend gemaakt. De trailer waar de auto op staat, heeft dezelfde banden en velgen als de MDX. De trailer is op design en technisch gebied geïnspireerd door de rolkooi van de NSX. Veel is niet bekend over dit trio, maar het zou de perfecte manier zijn om je raceauto te vervoeren!

SEMA_Acura1 SEMA_Acura2

 

Porsche 997 Kit

In de jaren ’70 kwam Porsche erachter dat ze de internationale race auto regels konden omzeilen met een nieuw ontwerp van de voorkant van de huidige 911’s. De voorlampen werden weggehaald zodat de voorkant een betere aerodynamische functie kreeg. Met deze update wonnen ze enorm veel races. Later werd deze update te duur om nog op standaard modellen te plaatsen. Hier is dus nu een oplossing voor bedacht. Old & New Japan heeft een nieuwe bumper ontworpen voor de standaard 911’s. De volledige kit kost je net geen 15 duizend dollar. Het kost een hoop, maar je hebt zeker iets unieks!

SEMA_997Kit2 SEMA_997Kit1

Wat is jou favoriet? Laat het op onze Instagram-pagina weten!!