Vandaag is een historische dag. De VW Group (o.a. Audi en Porsche), BMW Group, Daimler en Ford slaan de handen in één om een enorm laadnetwerk in Europa te gaan bouwen. Dat laten ze weten in een persconferentie.
De plannen zijn concreet. Eind 2017 gaan de vier grootmachten beginnen met het bouwen van ongeveer 400 locaties verspreidt over Europa. Rond 2020 zullen dat er enkele duizenden zijn. In vergelijking, Tesla heeft op het moment ruim 2 duizend oplaadpunten. De laadpalen moeten een vermogen krijgen van 350 kW. Het is de vraag of ze dit kunnen halen. Tesla, het merk dat alleen elektrische auto’s verkoopt, maakt gebruik van laadpalen die een vermogen van 135 kW hebben. Die van de ANWB beschikken over maximaal 50 kW.
De laadpalen van Tesla zijn alleen compatible met Tesla’s zelf. Hier hebben andere elektrische auto’s dus helemaal niets aan. Om dit op te lossen zijn er grote plannen. Zo moeten er meerdere oplaadpunten in een kleiner gebied komen. Zo kunnen milieubewuste automobilisten vaker hun auto opladen.
Die vier automerken gaan steeds meer elektrische auto’s bouwen. Dit werd duidelijk toen er 30.000 mensen werden ontslagen bij VW. Ook Porsche wil meer met elektrische auto’s gaan doen. De Panamera en Cayenne zijn er al in hybride vorm. De 918 moet af en toe ook even opladen. De Mission-E die de Duitsers een jaar geleden presenteerden zal volgend jaar in productie gaan.
No Comment