Het is 12 februari in het jaar 1957. In die avond breekt er een grote brand in de Jaguar fabriek uit. Het Britse merk was destijds bezig met het produceren van de inmiddels legendarische XKSS. Door deze brand gingen er negen exemplaren in vlammen op. Nu, bijna 60 jaar later, heeft Jaguar alsnog deze modellen gebouwd.

2016XKSS9 2016XKSS8

In totaal zouden er eind jaren ’50 honderd exemplaren van de XKSS gebouwd worden. Op het moment van de brand waren er 25 auto’s klaar. Helaas had hadden de vlammen het gemunt op negen van die auto’s. Ook al het gereedschap en informatie over de techniek werd door de brand vernietigd. Door die brand werden er dus maar 16 auto’s afgeleverd. Begin dit jaar besloot Jaguar om dit project te starten. De eerste is klaar en werd gister gepresenteerd in Los Angeles. De auto’s van Jaguar zijn erg populair waardoor bedrijven als Eagle een remake maken.

2016XKSS12016XKSS3

De XKSS is de straatversie van de legendarische D-Type. Jaguar was één van de eerste autofabrikanten die de techniek van raceauto’s in een straatauto monteerde. Die D-Type was een enorm snelle auto. Hij won drie keer op rij de 24h van Le Mans, namelijk in 1955, 1956 en 1957. Jaguar heeft alle onderdelen van de originele auto opnieuw weten te produceren en monteren. Denk hierbij aan Smiths-metertjes, het houten wiel en de stoelen van speciaal leer. Ook de motor is hetzelfde als die in de oude XKSS en de D-Type. Dit is een zes-in-lijn motor die 3,4-liter meet. Het blok produceert 262 pk. De negen auto’s worden uitgerust met een speciale versie van de motor. Het is samengesteld op basis van een nieuw gietijzeren blok in combinatie met nieuwe cilinderkoppen en Weber DC03-carburateurs. Let wel, het is geen replica. Zelfs de productie gaat op de zelfde manier als in 1957.

2016XKSS22016XKSS6

Over het algemeen is het hele productieproces in kleinste details hetzelfde. Voor het aan elkaar lassen van het buizenframe wordt brons gebruikt, er zijn Dunlop-schrijfremmen en Dunlop-banden aangebracht en er is een originele Plessey-rempomp aanwezig. Om toch aan de huidige veiligheidswetgeving te voldoen wordt de brandstoftank van stevigere materialen geproduceerd. Jaguar beweert dat de productie van één XKSS 10.000 uur kost. Dit is omgerekend 1.250 werkdagen van 8 uur.

Dit historische model is al verkocht aan 9 gelukkige verzamelaar. Jaguar heeft deze mensen zelf uitgekozen om er zeker van te zijn dat de auto, die overigens €1 miljoen kost, goed terechtkomt.