Gister werden de verkoopcijfers van Ferrari bekend gemaakt. Op zich erg interessant. In het derde kwartaal van 2016 werden er 1978 modellen verkocht, dit is 1,5% meer dan dezelfde periode een jaar geleden.

 

CEO Sergio Marchionne vertelde naast deze prachtige verkoopcijfers over de toekomst van het Italiaanse merk. Ondanks we hadden verwacht komen er meerdere hybrides in de line-up van Ferrari. Wellicht wordt de nieuwe F12 de eerste.

SergioMarchionne1

Nadat Ferrari in 2013 de LaFerrari lanceerde zeiden veel auto-journalisten dat Ferrari niet veel bezig was met milieuvriendelijkheid. Oké, de LaFerrari mag dan een hybride ondersteuning hebben, er ligt ook een atmosferische V12 met dik 800 in. Zijn directe concurrenten, de 918 en de P1, moeten het beide met een V8 doen.

LaFerrariTechniek

Het nieuws komt onverwachts. In 2013 zouden we dit bijvoorbeeld niet te horen krijgen. Maar het Italiaanse merk verkoopt enorm veel auto’s de laatste tijd. Vanwege regelgeving is een autofabrikant die minstens 10.000 auto’s per jaar verkoopt, verplicht om te denken aan het milieu. Ferrari haalt dit nog niet, maar het moet zeker mee worden genomen in de toekomstplannen. Marchionne belooft zelfs dat alle 2019 modellen uit zijn gerust met enige vorm van hybride. Wees gerust! Ferrari zal niet stille auto’s gaan bouwen. De hybride is een toevoeging op de al bestaande motor en daarnaast zorgt een elektrische motor voor veel meer vermogen. In de LaFerrari heeft de elektromotor zelf 163 pk.

 

De laatste tijd is Ferrari al een beetje bezig met het downsizen. Met name de GTC4Lusso T heeft hier een start schot aangegeven. De normale GTC4 beschikt over een dikke V12 terwijl de T uitvoering een V8 krijgt die wordt ondersteund door turbo’s.